jueves, 19 de diciembre de 2013

ACTIVITATS PLANTEJADES PER A TREBALLAR LA DIVERSITAT FAMILIAR


A continuació s’explicaran les diverses activitats que proposo per poder treballar el tema de la diversitat de tipologia de famílies estrcuturades en tres apartats: objectius, materials i metodologia. I també, a través d'aquestes els infants aprenen a valorar-les de forma positiva respectant-ne tots i cada un dels casos. Les tres activitats plantejades estan dirigides per infants de 6 anys aproximadament i s’expliquen en un ordre determinat perquè els permet anar construint els seus coneixements a mesura que avancen les sessions.

1. Construeix una família

Objectius:
-          Conèixer la tipologia de famílies existents.
-          Adquirir coneixements a partir de l’experiència pròpia.
-          Desenvolupar la imaginació i la creativitat en la creació del seu propi dau o en un que creïn ells a partir d’altres famílies que coneguin.
-          Potenciar l’auto coneixement de la pròpia realitat dels infants.

Materials
-          Cartulines, colors i tisores.
-          Plantilla del Dau.
-          Fotografies de la vivenda i de la pròpia família dels infants.

Instruccions:
Primer es mostren els dos daus que contenen, d’una banda la tipologia de famílies i d’altra banda algunes de les diverses vivendes d’aquestes.
Seguidament l’adult els fa explicar què veuen a cada un dels daus i entre ell i els infants exposen les característiques que s’observen en cada una de les cares.
Una vegada es coneixen les característiques de cada un, caldrà que els infants reflexionin sobre la caracterització del seu cas personal.
Seguidament construiran el seu propi dau que inclourà: una fotografia de la vivenda i de la família, un dibuix de cada un d’ells, el títol de l’activitat amb el nom de la família i una breu explicació per part dels infants del que han après en aquella sessió.
Per tant, una vegada acabada la sessió cada nen i nena té un dau que els defineix en dos àmbits de la vida,  i en poden construir d’altres que els permeti conèixer més a fons la diversitat en l’actualitat.

2.El dia de les famílies

Objectius:
-          Potenciar i augmentar la relació família, infants i escola.
-          Adquirir coneixements a partir de la mostra de les famílies dels companys.
-          Vincular els adults en l’aprenentatge dels infants.
-          Comprendre la diversitat actual familiar.

Materials:
-          Són necessaris els recursos humans, ja que l’únic que fa falta per a realitzar l’activitat. Per tant, l’assistència dels familiars a l’aula és imprescindible.

Metodologia:
El dia de les famílies consisteix a dedicar un dia al mes o un o dos dies al trimestres durant el curs (depenent de la disponibilitat de les famílies), a treballar el tema de les estructures de les famílies dels infants, promovent l’assistència d’alguna d’elles al centre escolar.
Per tant, algun familiar dels nens o les nenes de l’aula assisteix a l’escola per tal que la mestra dirigeixi un torn de preguntes per part dels infants i així ells poden conèixer de primera mà com és, qui la forma, on viuen, quin és o són els seus transports, entre d’altres qüestions que s’hagin treballat anteriorment i tinguin interès en conèixer.
D’aquesta manera adquireixen uns coneixements significatius per a ells, ja que ho coneixen de primera mà.

3. Creació d’un arbre genealògic

Objectius:
-          Potenciar la creativitat dels infants.
-          Augmentar l’auto coneixement sobre les seves pròpies famílies.
-          Aprendre les relacions existents entre els membres d’una família.

Materials:
-          Fulls en blanc, colors, tisores, cola per enganxar.
-          Fotografies dels familiars dels nens i nenes.
-          Dibuixos d’arbres.
-          L’exemple de l’arbre genealògic de la mestra.

Metodologia:
Aquesta activitat consisteix en què cada infant porti una fotografia de la seva família a l’aula i a partir d’aquesta i dels coneixements adquirits en les dues sessions explicades anteriorment, podran construir el seu propi arbre genealògic.
Cal dir però, que abans d’iniciar-la la mestra els ha d’explicar què és un arbre genealògic, com el faran i tot això ho pot mostrar amb l’exemple de la seva pròpia família. D’aquesta manera es fa més entenedora la tasca a realitzar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario