A continuació s’explicaran les diverses activitats que proposo per poder
treballar el tema de la diversitat de tipologia de famílies estrcuturades en
tres apartats: objectius, materials i metodologia. I també, a través d'aquestes els infants aprenen a valorar-les de forma positiva respectant-ne tots i cada un dels casos. Les tres
activitats plantejades estan dirigides per infants de 6 anys aproximadament i
s’expliquen en un ordre determinat perquè els permet anar construint els seus coneixements
a mesura que avancen les sessions.
1. Construeix una família
Objectius:
-
Conèixer la tipologia
de famílies existents.
-
Adquirir coneixements a
partir de l’experiència pròpia.
-
Desenvolupar la
imaginació i la creativitat en la creació del seu propi dau o en un que creïn
ells a partir d’altres famílies que coneguin.
-
Potenciar l’auto
coneixement de la pròpia realitat dels infants.
Materials
-
Cartulines, colors i
tisores.
-
Plantilla del Dau.
-
Fotografies de la
vivenda i de la pròpia família dels infants.
Instruccions:
Primer
es mostren els dos daus que contenen, d’una banda la tipologia de famílies i
d’altra banda algunes de les diverses vivendes d’aquestes.
Seguidament
l’adult els fa explicar què veuen a cada un dels daus i entre ell i els infants
exposen les característiques que s’observen en cada una de les cares.
Una
vegada es coneixen les característiques de cada un, caldrà que els infants
reflexionin sobre la caracterització del seu cas personal.
Seguidament
construiran el seu propi dau que inclourà: una fotografia de la vivenda i de la família, un dibuix de cada
un d’ells, el títol de l’activitat amb el nom de la família i una breu
explicació per part dels infants del que han après en aquella sessió.
Per
tant, una vegada acabada la sessió cada nen i nena té un dau que els defineix
en dos àmbits de la vida, i en poden
construir d’altres que els permeti conèixer més a fons la diversitat en
l’actualitat.
2.El
dia de les famílies
Objectius:
-
Potenciar i augmentar
la relació família, infants i escola.
-
Adquirir coneixements a
partir de la mostra de les famílies dels companys.
-
Vincular els adults en
l’aprenentatge dels infants.
-
Comprendre la
diversitat actual familiar.
Materials:
-
Són necessaris els
recursos humans, ja que l’únic que fa falta per a realitzar l’activitat. Per
tant, l’assistència dels familiars a l’aula és imprescindible.
Metodologia:
El dia de les famílies
consisteix a dedicar un dia al mes o un o dos dies al trimestres durant el curs
(depenent de la disponibilitat de les famílies), a treballar el tema de les
estructures de les famílies dels infants, promovent l’assistència d’alguna
d’elles al centre escolar.
Per
tant, algun familiar dels nens o les nenes de l’aula assisteix a l’escola per
tal que la mestra dirigeixi un torn de preguntes per part dels infants i així
ells poden conèixer de primera mà com és, qui la forma, on viuen, quin és o són
els seus transports, entre d’altres qüestions que s’hagin treballat
anteriorment i tinguin interès en conèixer.
D’aquesta
manera adquireixen uns coneixements significatius per a ells, ja que ho
coneixen de primera mà.
3. Creació
d’un arbre genealògic
Objectius:
-
Potenciar la
creativitat dels infants.
-
Augmentar l’auto
coneixement sobre les seves pròpies famílies.
-
Aprendre les relacions
existents entre els membres d’una família.
Materials:
-
Fulls en blanc, colors,
tisores, cola per enganxar.
-
Fotografies dels
familiars dels nens i nenes.
-
Dibuixos d’arbres.
-
L’exemple de l’arbre
genealògic de la mestra.
Metodologia:
Aquesta
activitat consisteix en què cada infant porti una fotografia de la seva família
a l’aula i a partir d’aquesta i dels coneixements adquirits en les dues
sessions explicades anteriorment, podran construir el seu propi arbre
genealògic.
Cal
dir però, que abans d’iniciar-la la mestra els ha d’explicar què és un arbre
genealògic, com el faran i tot això ho pot mostrar amb l’exemple de la seva pròpia
família. D’aquesta manera es fa més entenedora la tasca a realitzar.
No hay comentarios:
Publicar un comentario