Seguidament
iniciaré una reflexió sobre el que s’ha comentat anteriorment i alhora faré
referència a la relació escola i família per tal d’entendre la importància que
té potenciar-la dia a dia en els centres
educatius.
Actualment,
cal dir que és molt important crear més acceptació en les noves estructures
familiars per tal que en un futur proper s’incloguin dins la normalitat i
no es vegin com una desviació d’una tipologia que ha predominat fins a fa
poques dècades. Per tant, aquest procés de normalització s’ha de realitzar a
través dels dos àmbits de socialització dels infants, d’una banda la família i
d’altra l’escola. Conseqüentment la
responsabilitat és compartida, ja que el centre educatiu manté relació amb els diversos models de
famílies dels infants i cal que es promoguin actuacions per part dels equips
docents per tal d’incloure la diversitat familiar en el dia a dia dels nens i
nenes. Per poder-ho fer correctament s’ha de tenir en compte: la decoració del
centre, la realitat d’estructures familiars, els prejudicis i visions dels mestres
envers aquest tema, revisar com es tracta el tema en el Projecte Educatiu i en
els textos i els llibres, entre d’altres accions. A través d’una millora dels
punts anteriors, s’augmenta la confiança
entre els membres de la comunitat educativa i aquests s’impliquen més ja que es té més coneixement del funcionament de
l’escola. Això farà que les famílies i els docents puguin aportar idees i
visions sobre quin és el grau de coneixement de les tipologies de famílies
actuals i que permetrà seguir millorant i no deixar enrere aquests temes de
tanta importància en el dia a dia dels infants.
Per
mostrar com és d’important el fet de compartir l’educació entre els dos agents
educatius a continuació incloc el símil de la motxilla:
A
la motxilla l'alumnat hi porta les seves capacitats, però també els hàbits
emocionals i racionals que ha après dels models familiars i del seu
entorn proper. Primerament, la manera de
veure's a si mateix davant dels altres. Les atribucions, és a dir, allò que
pensa
sobre ell mateix, li atorguen la possibilitat de creure en les capacitats
pròpies i augmenta, si són positives, també les seves expectatives.
Però,
continuant amb el símil, és tan important la motxilla com el mapa que hi portem
i
que
ens orienta. Sobre el mapa marquem la direcció, les expectatives, el full de
ruta
imprescindible
per a qualsevol que faci camí. Per a la convivència cal tenir en compte
aquests
aspectes i cal treballar-los adequadament. En la relació
de les famílies i l'escola s’han de establir les estratègies i
actuacions
perquè, a través d’una comunicació constant i oberta, es creï i es
mantingui
el clima de confiança mútua i sincera, fugint d’actituds defensives o de
culpabilització
recíproca.
Llavors,
com s’explica en aquest símil, cal que es mantingui un ensenyament coordinat per tal de no desviar-se en la transmissió de
normes, valors, costums, responsabilitats, etc.
I
per últim, m’agradaria deixar clar que actualment hi ha força respecte envers
les noves estructures i formes familiars, però crec que encara hi ha certs
sectors de la societat que no ho accepten dins la normalitat i per aquest motiu
cal seguir potenciar-ho més als centres escolars, en tots els nivells i així
millorar dia a dia per un futur més respectuós.
No hay comentarios:
Publicar un comentario