domingo, 8 de diciembre de 2013

SITUACIÓ ACTUAL DE LA FAMÍLIA

Les transformacions en l’àmbit legislatiu, demogràfic, ideològic, econòmic i històric han produït forces canvis en les famílies actuals i els valors que les constitueixen. Alguns d’aquests temes estan relacionats amb: el nou paper de la dona dins la societat, l’acceptació del divorci des del 1981 a Espanya, l’avançament en la reproducció assistida, els canvis dels rols en la família, la legitimitat de parelles gays i lesbianes, entre d’altres. D’aquí  és on en sorgeixen els nous models estructurals de les famílies, que són:
  1. Família nuclear: Família formada pels cònjugues i els fills. [http://www.enciclopedia.cat/]
  2. Família monoparental: Família en què només conviuen o bé el pare o bé la mare amb un o més fillshttp://www.enciclopedia.cat/]
  3. Família homoparental/homomarental: Família nuclear constituïda per una parella homosexual, masuclina o femenina, amb un o més fills biològics o adoptius. [http://www.enciclopedia.cat/]
    1. Família reconstituïda, polinuclear o  patchwork: Tipus de família constituïda per una nova parella en la qual un o els dos membres i els fills procedeixen d'una unió anterior. És un tipus de família en expansió dins de les societats avançades.[http://www.enciclopedia.cat/]
  4. Família extensa: Estructura familiar de caràcter tradicional composta per dues o més generacions i que conviuen en la mateixa llar amb llurs fills.[http://www.enciclopedia.cat/]
  5. Família adoptiva: qualsevol altre tipologia anterior en què els adults adopten un infant o bé del mateix territori o bé d’un altre. [http://www.enciclopedia.cat/]
  6.  Living Apart Together: cada component de la família viu de forma independent.[extret de l’article de http://www.uv.es/lisis/belen/formas.pdf]
  7.  Parella sense fills.[extret de l’article de http://www.uv.es/lisis/belen/formas.pdf]
  8. Parella de fet: convivència de la parella per llaços afectius i sense un vincle legal del matrimoni. .[extret de l’article de http://www.uv.es/lisis/belen/formas.pdf]

També cal tenir en compte que a través de l’evolució que està vivint la tecnologia i la biologia, apareixeran, en un futur no gaire llunyà, noves famílies en la societat, com per exemple: parelles amb fills a través de la selecció genètica, la clonació, etc. Per tant la família ha canviat de definició al llarg dels últims anys, i en al dia d’avui es pot dir que és: “un conjunto de personas, unidas por relaciones de afecto y apoyo mutuo, comprometidas personalmente en un proyecto de vida en común que se quiere duradero” [Fundació de Famílies Monoparentals Isadora Duncan].

Cal dir que les famílies de la nostra societat tenen força relació amb els centres educatius, sobretot en el cas de l’Educació Infantil, ja que és l’inici del procés educatiu dels infants. I per tant l’escola té relació amb tots i cada un dels diversos models de famílies actuals. I per aquest motiu cal que es promoguin unes actuacions per part dels equips docents per tal d’incloure la diversitat familiar en el dia a dia dels nens i nenes. Per poder-ho fer de forma correcta s’ha de tenir en compte: la decoració del centre, la realitat d’estructures familiars, els prejudicis i visions dels mestres envers aquest tema, revisar com es tracta el tema en el Projecte Educatiu i en els textos i els llibres.

Algunes de les propostes que faig després de la meva cerca per la xarxa, són les següents:
 El joc Quién vive aquí? Es tracta d’una manera lúdica de tractar el tema a través del joc que es pot plantejar a les parelles amb els seus fills o a les aules.
- El visionat del programa En família, que té la finalitat de fer reflexionar els telespectadors a través de la mostra d’alguns casos de famílies que mostren la diversitat actuals.
- El joc que s’explicarà detalladament a la següent entrada del bloc i que permetrà treballar el tema a l’aula i a casa.

    
      I aquí deixo un enllaç amb altres recursos que exposa el Centre de Documentació de Serveis Socials de la Generalitat de Catalunya, que són monografies, revistes, recursos web, articles i institucions.

No hay comentarios:

Publicar un comentario